Hvis du spurgte en tilfældig dansker på gaden i 2013 om han kendte til Black Friday, så ville han sandsynligvis sige nej. I 2013 blev de første spadestik nemlig taget til at få udbredt hvad der i 2015 skulle vise sig at blive til Danmarks største handelsdag. Det tog altså ikke mere end 2 år for at få danskerne overbevist om at Black Friday var en god idé.
Hvad er Black Friday i det hele taget?
Dagen er en international handelsdag, som efter sin begyndelse i USA, efterhånden har spredt sig til langt størstedelen af verden. Dagen placerer sig altid om fredagen efter thanksgiving i USA, hvor der er tradition for at skyde julesalget i gang. Her bliver der hvert år handlet for svimlende summer af penge og folk står i kø i timevis for at komme først til de bedste tilbud. Butikkerne i USA har i nogen tilfælde rabatter på op mod 80-90% på nogen af de produkter som sjældent kommer på tilbud, hvilket tiltrækker mange flere besøgende(som så igen køber flere af de andre ting).
Hvorfor endnu en dag fra USA til Danmark?
Som med så mange andre mærkedage, så har vi endnu engang tyvstjålet en dag fra USA. Men hvem er det egentlig der hiver dagene herover? Det er typisk virksomhederne som øjner en mulighed for at skabe meromsætning ved at trække populære mærkedage her til Danmark, hvor danskerne så hurtigt får øjnene op for dem, da virksomhederne bruger reklamepenge på at promovere det.
Hvis du gerne vil læse mere om Black Friday, så kan du finde mere information på følgende side:
Vi tilføjer løbende mere information her på siden. Hvis du er faldet over et godt link eller en video, så send en mail på info@danskofdenmark.dk så smider vi det på siden.
Videoer om Black Friday: